Vad äter tyska kossor?

Efter en månad i Tyskland kan jag enkelt konstatera att ja, maten är billigare här. Särskilt kött, chark och mejeriprodukter. Grönsaker är också billigt. En paprika kostar väl hälften mot vad den kostar hemma och det är nog, när jag tänker efter, grundregeln vi jobbar efter här. Halv priset. På allt. Minst!
I måndags köpte jag mjölk. En liter fulmjölk. Här finns det gott om ekologiska varor (som kostar som ickeekogrejer kostar i Sverige), men ja, jag köpte fulmjölk. I liter fulmjölk kostar i tyskland mindre än 5 svenska kronor. Ja, vi har hög moms i sverige. Men inte skiljer inte så fruktansvärt mycket mellan tysk och svensk allmänna momssats. Enligt Wikipedias ganska välskrivna artikel angående mervärdesskatten i olika länder framgår att det endast skiljer 6 ynka procentenheter mellan svensk och tysk moms. Tysk mjölk kostar alltså, även utan moms, mer än svensk mjölk. Svenska bönder har svårt att få sina gårdar att gå runt på grund av den låga ersättningen de får för sin mjölk. Mindre gårdar går inte ihop ekonomiskt och måste ofta välja mellan att lägga ner eller expandera. Någonting säger mig att en tysk bondes ersättning per liter mjölk måste vara ännu lägre än en svensk. Även om det kanske är billigare att leva och driva gård i tyskland ekar ändå en fråga i mitt huvud:
- Vad äter tyska kor?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0