Tysk vårdag

Sitter, som vanligt, vid mitt fönster och skriver. Utanför går människor och barn utan allt för mycket kläder på sig. Solen skiner på bygget här utanför och av det lilla jag ser av sjön (ja, tänk, jag har sjöutsikt) verkar all is ha smält. Himlen är blå och gatorna har torkat. Snart är det verkligen vår på riktigt! Våren får mig alltid att längta till det där stället. Bergamo, uppe i de norditalienska bergen ligger faktiskt världens vackraste stad. Små gränder, fantastisk utflykt. Mycket kaffe, god glass och pizza och croassanter till frukost. Det kan få vilken lantlolla som helst att känna sig stadschick och äga världen.
Idag är det Rosenmontag vilket, efter vad jag har förstått, att tyskarna klär ut sig och har karneval, super sig fulla och firar in våren. Kanske lite som valborg utan eld men med dräkter. Jag ska ta mig ner på stan senare och bevittna lite av spektaklet, kanske förstå lite mer. De jag har frågat om det har bara skakat på huvudet och uppmanat mig att fly staden. Men som den nyfikna lilla turist jag är, ska jag självklart trotsa deras råd och stå bänkad i solen och glo. Dessutom - 4 dagar kvar till tenta!
Sitter, som vanligt, vid mitt fönster och skriver. Utanför går människor och barn utan allt för mycket kläder på sig. Solen skiner på bygget här utanför och av det lilla jag ser av sjön (ja, tänk, jag har sjöutsikt) verkar all is ha smält. Himlen är blå och gatorna har torkat. Snart är det verkligen vår på riktigt! Våren får mig alltid att längta till det där stället. Bergamo, uppe i de norditalienska bergen ligger faktiskt världens vackraste stad. Små gränder, fantastisk utflykt. Mycket kaffe, god glass och pizza och croassanter till frukost. Det kan få vilken lantlolla som helst att känna sig stadschick och äga världen.
Idag är det Rosenmontag vilket, efter vad jag har förstått, att tyskarna klär ut sig och har karneval, super sig fulla och firar in våren. Kanske lite som valborg utan eld men med dräkter. Jag ska ta mig ner på stan senare och bevittna lite av spektaklet, kanske förstå lite mer. De jag har frågat om det har bara skakat på huvudet och uppmanat mig att fly staden. Men som den nyfikna lilla turist jag är, ska jag självklart trotsa deras råd och stå bänkad i solen och glo. Dessutom - 4 dagar kvar till tenta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0